Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2009

Τουρκική πρόταση για κώδικα συμπεριφοράς στο Αιγαίο

Σύμφωνα με άριστα ενημερωμένη πηγή, η τουρκική πλευρά ελπίζει ότι θα πάρει απάντηση στην πρόταση που έχει υποβάλει αρμοδίως για έναν «κώδικα συμπεριφοράς» (code ofconducts) που αφορά κυρίως την αεροπορική δραστηριότητα στο Αιγαίο (το θέμα είχε αποκαλύψει από την άνοιξη το «Εθνος», καθώς ο κ. Μπαγίς είχε ενημερώσει την Ε.Ε. για την τουρκική πρόταση). Σύμφωνα με πληροφορίες, η τουρκική πλευρά επιδιώκει να αποσπάσει τη δέσμευση της Ελλάδας ότι θα περιορισθεί ο αριθμός των αναχαιτίσεων ειδικά στα ακρότατα όρια του FΙR Αθηνών ή τουλάχιστον θα γίνουν «ηπιότερες» και αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι τα ελληνικά μαχητικά πλησιάζουν σε επικίνδυνα κοντινή απόσταση τα τουρκικά αεροσκάφη για να τα φωτογραφίσουν (οι φωτογραφίες υποβάλλονται στο ΝΑΤΟ και στην Ε.Ε.), με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος ατυχήματος, ενώ θεωρούν ότι οι Ελληνες αεροπόροι υπερβάλλουν εαυτούς, αφού μετά την αναχαίτιση «καταδιώκουν» τα τουρκικά αεροσκάφη μέχρις ότου βγουν από το FΙR Αθηνών.


Τουρκική πρόταση για κώδικα συμπεριφοράς στο Αιγαίο
Νέες κινήσεις για μείωση της έντασης μεταξύ Ελλάδας - Τουρκίας



ΕΠΙΘΕΣΗ φιλίας στην τουρκική κοινή γνώμη, που συνδυάστηκε με την έναρξη μιας φιλόδοξης και συγχρόνως τολμηρής προσπάθειας για αντιμετώπιση των ελληνοτουρκικών προβλημάτων σφράγισε την πρώτη επίσκεψη του Γιώργου Παπανδρέου ως πρωθυπουργού στην Τουρκία και τη συνάντησή του με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Η συνάντηση που είχαν οι ηγέτες των δύο χωρών την Παρασκευή διήρκεσε περισσότερο από μία ώρα και το γεγονός ότι συναντήθηκαν κατ’ ιδίαν με την παρουσία μόνο ενός διερμηνέα (ο κ. Ερντογάν προτιμά αυτή τη μέθοδο από το να συνομιλεί στην αγγλική), τους έδωσε την ευκαιρία να συζητήσουν σε απόλυτα εμπιστευτικό περιβάλλον όλα τα θέματα που απασχολούν τις σχέσεις των δύο χωρών και να αναζητήσουν τρόπους προσέγγισης και αντιμετώπισης των προβλημάτων. Παράλληλα με τα ευρωτουρκικά, ιδιαίτερη προτεραιότητα δίνεται και από τις δύο πλευρές στην προσπάθεια μείωσης της έντασης στο Αιγαίο και αποτροπής εκτός έλεγχου καταστάσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε θερμό επεισόδιο.

Σύμφωνα με άριστα ενημερωμένη πηγή, η τουρκική πλευρά ελπίζει ότι θα πάρει απάντηση στην πρόταση που έχει υποβάλει αρμοδίως για έναν «κώδικα συμπεριφοράς» (code ofconducts) που αφορά κυρίως την αεροπορική δραστηριότητα στο Αιγαίο (το θέμα είχε αποκαλύψει από την άνοιξη το «Εθνος», καθώς ο κ. Μπαγίς είχε ενημερώσει την Ε.Ε. για την τουρκική πρόταση). Σύμφωνα με πληροφορίες, η τουρκική πλευρά επιδιώκει να αποσπάσει τη δέσμευση της Ελλάδας ότι θα περιορισθεί ο αριθμός των αναχαιτίσεων ειδικά στα ακρότατα όρια του FΙR Αθηνών ή τουλάχιστον θα γίνουν «ηπιότερες» και αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι τα ελληνικά μαχητικά πλησιάζουν σε επικίνδυνα κοντινή απόσταση τα τουρκικά αεροσκάφη για να τα φωτογραφίσουν (οι φωτογραφίες υποβάλλονται στο ΝΑΤΟ και στην Ε.Ε.), με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος ατυχήματος, ενώ θεωρούν ότι οι Ελληνες αεροπόροι υπερβάλλουν εαυτούς, αφού μετά την αναχαίτιση «καταδιώκουν» τα τουρκικά αεροσκάφη μέχρις ότου βγουν από το FΙR Αθηνών.

Η Αγκυρα επαναλαμβάνει τους γνωστούς ισχυρισμούς ότι η Ελλάδα δεν έχει δικαίωμα αναγνώρισης και αναχαίτισης στρατιωτικών αεροσκαφών στο FΙR Αθηνών και δεν παραδέχεται ότι πραγματοποιεί εσκεμμένα υπερπτήσεις πάνω από τα νησιά (επικαλούμενη τους ελιγμούς που πραγματοποιούν τα τουρκικά αεροσκάφη στη διαδικασία αναχαίτισής τους από τα ελληνικά).

Ενδεχόμενη απόφαση της ελληνικής πλευράς να ξεκινήσει συζήτηση για την τουρκική πρόταση θα δώσει την αφορμή για την επανεξέταση νέων Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης στο Αιγαίο, τα οποία όμως αποκτούν διαφορετική βαρύτητα και περιεχόμενο από αυτήν που είχαν τη 10ετία του ‘90 με το Μνημόνιο Παπούλια -Γιλμάζ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.