Χωρίς βάση, εκτιμά σε άρθρο του στη
Free Sunday ο Γιώργος Κύρτσος, ότι θα αποδειχθεί η πολιτική δέσμευση του
πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά ότι το πακέτο των μέτρων των 11,5 και πλέον
δις ευρώ θα είναι το τελευταίο.
Όπως επισημαίνει στο άρθρο του στη Free Sunday, πολλές από τις οικονομίες που προγραμματίζουν η τρόικα και η κυβέρνηση βασίζονται σε χαλαρές πολιτικές δεσμεύσεις που είναι εξαιρετικά πιθανό να αποδειχτούν χωρίς πρακτική σημασία.
Προβλέπεται, για παράδειγμα, εξοικονόμηση 800 εκατομμυρίων ευρώ από τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης. Τους τελευταίους μήνες, όμως, παρατηρείται σταθερή αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης εξαιτίας της μεγάλης επιρροής που ασκεί το «γαλάζιο» λόμπι των φαρμακοποιών στην κυβέρνηση.
Εάν επιβεβαιωθεί η πληροφορία σύμφωνα με την οποία θα παραδοθεί η διοίκηση του πολύπαθου ΕΟΠΥΥ σε… συνδικαλιστικό εκπρόσωπο των φαρμακοποιών, θα πραγματοποιηθεί ένα ακόμη άλμα στη φαρμακευτική δαπάνη, η οποία πενταπλασιάστηκε την περίοδο 2000-2009, με ευθύνη αυτών που υπόσχονται τώρα τη δραστική μείωσή της.
Πλασματική είναι και η οικονομία που έχει προγραμματιστεί στην Άμυνα, ύψους 437 εκατ. ευρώ, μέσω της μετάθεσης πληρωμών για τα κατά τεκμήριο άχρηστα εξοπλιστικά προγράμματα. Η κυβέρνηση Σαμαρά προχωρά στην υλοποίηση της σκανδαλώδους συμφωνίας, κόστους 1 δισ. ευρώ, για την προμήθεια δύο επιπλέον γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214, που έχει την υπογραφή του Γιώργου Παπανδρέου και του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου.
Το κύκλωμα του μαύρου πολιτικού χρήματος είναι τόσο ισχυρό στον τομέα των εξοπλιστικών προγραμμάτων – απόδειξη η τραγική κατάληξη του Άκη Τσοχατζόπουλου, ο οποίος μεθόδευσε μαζί με τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη την προμήθεια των πρώτων τεσσάρων γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214 –, ώστε οι οικονομίες που παρουσιάζονται στην τρόικα έχουν όλα τα χαρακτηριστικά της δημιουργικής λογιστικής.
Αμφίβολης αποτελεσματικότητας είναι και τα μέτρα με τα οποία υποτίθεται ότι θα εξασφαλιστούν οικονομίες 272 εκατ. ευρώ από την επανεξέταση των αναπηρικών συντάξεων, 352 εκατ. ευρώ από τις μειώσεις σε οικογενειακά και αναπηρικά επιδόματα κτλ.
Οι κυβερνητικοί και κρατικοί αρμόδιοι τροφοδοτούν σε καθημερινή βάση τα ΜΜΕ με ιστορίες αποκάλυψης «μαϊμού» συντάξεων και επιδομάτων χωρίς ποτέ να φτάνουν σε ουσιαστική κάθαρση των υποθέσεων.
Το κομματικό σύστημα που μοίρασε τις «μαϊμού» συντάξεις και τα επιδόματα εξακολουθεί να λειτουργεί με τους ίδιους όρους και προχωρά μόνο στην επικοινωνιακή και όχι στην πραγματική κατάργησή τους.
Εάν είχε εφαρμοστεί το αρχικό μνημόνιο, στο σκέλος του περιορισμού των δημόσιων δαπανών, δεν θα δεχόμασταν σήμερα πιέσεις για την επιβολή των νέων μέτρων, που μπορεί να ξεπεράσουν και τα 15 δισ. ευρώ. Μια ματιά στο νέο πακέτο μέτρων οδηγεί στο σχετικά ασφαλές συμπέρασμα ότι θα υπάρξουν μεγάλες δημοσιονομικές αποκλίσεις στην εφαρμογή του, με αποτέλεσμα να προκύψει η ανάγκη επιβολής κι άλλων μέτρων.
Διαχειριστικό χάος
Σε νέα μέτρα θα οδηγήσει πιθανότατα και το διαχειριστικό χάος που παρατηρείται στη δημόσια διοίκηση και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα της οικονομίας.
Προβλέπεται, για παράδειγμα, εξοικονόμηση 613 εκατ. ευρώ από τη δεύτερη μεγάλη μείωση του εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων. Έχει όμως δημιουργηθεί μια ουρά 50.000 υπαλλήλων που συνταξιοδοτούνται και διεκδικούν συνολικά εφάπαξ που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Η μείωση του ποσού κατά το 1/3 δεν λύνει κανένα πρόβλημα, γιατί θα πρέπει να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των υπόλοιπων 2/3.
Άλλωστε, με τις συνθήκες επαγγελματικής απαξίωσης που έχουν επιβληθεί στη δημόσια διοίκηση, όπου η κυβέρνηση έχει φτάσει στο σημείο να προστατεύει μέχρι τελικής δημοσιονομικής πτώσης τους αργόμισθους αγροφύλακες που διορίστηκαν το 2008 και να μη διστάζει να τιμωρεί οικονομικά τους γιατρούς του ΕΣΥ ή τους εκπαιδευτικούς, αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων που θα επιδιώξουν να συνταξιοδοτηθούν προτού μειωθούν κι άλλο οι αποδοχές τους, οι συντάξεις και το εφάπαξ τους.
Άρα έχουμε εικονικές οικονομίες επί ποσών που έχει υποχρέωση να καταβάλει το Δημόσιο, δεν έχει όμως τη δυνατότητα να το πράξει.
Το νέο πακέτο μέτρων δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη δραστική μείωση των συντάξεων, γεγονός που θα δοκιμάσει τις πολιτικές αντοχές του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, κομμάτων που έχουν αξιόλογα εκλογικά ποσοστά μόνο στους ψηφοφόρους άνω των 55 ετών. Παρά την ουσιαστική μείωση των συντάξεων, δεν πρόκειται να υπάρξει εξυγίανση του ασφαλιστικού, συνταξιοδοτικού συστήματος.
Είναι τέτοιες οι διαστάσεις που έχουν πάρει η ανεργία, οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, η μαύρη εργασία και η μείωση των αποδοχών και των ασφαλιστικών εισφορών που αναλογούν σε αυτές, ώστε θεωρείται βέβαιο πως θα μεγαλώσει κι άλλο η διαχειριστική τρύπα του ασφαλιστικού, συνταξιοδοτικού συστήματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου πολλά ασφαλιστικά ταμεία δαπάνησαν το 80%-90% της προβλεπόμενης για το σύνολο του 2012 κρατικής επιδότησης.
Για να μην υπάρξει στο μέλλον η ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων πέρα από το «πακέτο» των 15 δισ. για το 2013-2014 και τα διορθωτικά μέτρα ύψους 2-3 δισ. για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2012, θα πρέπει να αρχίσει να λειτουργεί αρκετά αποτελεσματικά η ελληνική οικονομία και να περάσουμε από την ύφεση στην ανάκαμψη.
Εάν κρίνουμε από τις εκτιμήσεις των περισσότερων ειδικών των διεθνών οργανισμών αλλά και τον ισοπεδωτικό χαρακτήρα των μέτρων του νέου μνημονίου, η διαβεβαίωση του πρωθυπουργού κ. Σαμαρά ότι τα νέα μέτρα θα είναι τα τελευταία αυτού του είδους δεν έχει καμία πρακτική σημασία.
Όπως επισημαίνει στο άρθρο του στη Free Sunday, πολλές από τις οικονομίες που προγραμματίζουν η τρόικα και η κυβέρνηση βασίζονται σε χαλαρές πολιτικές δεσμεύσεις που είναι εξαιρετικά πιθανό να αποδειχτούν χωρίς πρακτική σημασία.
Προβλέπεται, για παράδειγμα, εξοικονόμηση 800 εκατομμυρίων ευρώ από τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης. Τους τελευταίους μήνες, όμως, παρατηρείται σταθερή αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης εξαιτίας της μεγάλης επιρροής που ασκεί το «γαλάζιο» λόμπι των φαρμακοποιών στην κυβέρνηση.
Εάν επιβεβαιωθεί η πληροφορία σύμφωνα με την οποία θα παραδοθεί η διοίκηση του πολύπαθου ΕΟΠΥΥ σε… συνδικαλιστικό εκπρόσωπο των φαρμακοποιών, θα πραγματοποιηθεί ένα ακόμη άλμα στη φαρμακευτική δαπάνη, η οποία πενταπλασιάστηκε την περίοδο 2000-2009, με ευθύνη αυτών που υπόσχονται τώρα τη δραστική μείωσή της.
Πλασματική είναι και η οικονομία που έχει προγραμματιστεί στην Άμυνα, ύψους 437 εκατ. ευρώ, μέσω της μετάθεσης πληρωμών για τα κατά τεκμήριο άχρηστα εξοπλιστικά προγράμματα. Η κυβέρνηση Σαμαρά προχωρά στην υλοποίηση της σκανδαλώδους συμφωνίας, κόστους 1 δισ. ευρώ, για την προμήθεια δύο επιπλέον γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214, που έχει την υπογραφή του Γιώργου Παπανδρέου και του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου.
Το κύκλωμα του μαύρου πολιτικού χρήματος είναι τόσο ισχυρό στον τομέα των εξοπλιστικών προγραμμάτων – απόδειξη η τραγική κατάληξη του Άκη Τσοχατζόπουλου, ο οποίος μεθόδευσε μαζί με τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη την προμήθεια των πρώτων τεσσάρων γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214 –, ώστε οι οικονομίες που παρουσιάζονται στην τρόικα έχουν όλα τα χαρακτηριστικά της δημιουργικής λογιστικής.
Αμφίβολης αποτελεσματικότητας είναι και τα μέτρα με τα οποία υποτίθεται ότι θα εξασφαλιστούν οικονομίες 272 εκατ. ευρώ από την επανεξέταση των αναπηρικών συντάξεων, 352 εκατ. ευρώ από τις μειώσεις σε οικογενειακά και αναπηρικά επιδόματα κτλ.
Οι κυβερνητικοί και κρατικοί αρμόδιοι τροφοδοτούν σε καθημερινή βάση τα ΜΜΕ με ιστορίες αποκάλυψης «μαϊμού» συντάξεων και επιδομάτων χωρίς ποτέ να φτάνουν σε ουσιαστική κάθαρση των υποθέσεων.
Το κομματικό σύστημα που μοίρασε τις «μαϊμού» συντάξεις και τα επιδόματα εξακολουθεί να λειτουργεί με τους ίδιους όρους και προχωρά μόνο στην επικοινωνιακή και όχι στην πραγματική κατάργησή τους.
Εάν είχε εφαρμοστεί το αρχικό μνημόνιο, στο σκέλος του περιορισμού των δημόσιων δαπανών, δεν θα δεχόμασταν σήμερα πιέσεις για την επιβολή των νέων μέτρων, που μπορεί να ξεπεράσουν και τα 15 δισ. ευρώ. Μια ματιά στο νέο πακέτο μέτρων οδηγεί στο σχετικά ασφαλές συμπέρασμα ότι θα υπάρξουν μεγάλες δημοσιονομικές αποκλίσεις στην εφαρμογή του, με αποτέλεσμα να προκύψει η ανάγκη επιβολής κι άλλων μέτρων.
Διαχειριστικό χάος
Σε νέα μέτρα θα οδηγήσει πιθανότατα και το διαχειριστικό χάος που παρατηρείται στη δημόσια διοίκηση και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα της οικονομίας.
Προβλέπεται, για παράδειγμα, εξοικονόμηση 613 εκατ. ευρώ από τη δεύτερη μεγάλη μείωση του εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων. Έχει όμως δημιουργηθεί μια ουρά 50.000 υπαλλήλων που συνταξιοδοτούνται και διεκδικούν συνολικά εφάπαξ που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Η μείωση του ποσού κατά το 1/3 δεν λύνει κανένα πρόβλημα, γιατί θα πρέπει να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των υπόλοιπων 2/3.
Άλλωστε, με τις συνθήκες επαγγελματικής απαξίωσης που έχουν επιβληθεί στη δημόσια διοίκηση, όπου η κυβέρνηση έχει φτάσει στο σημείο να προστατεύει μέχρι τελικής δημοσιονομικής πτώσης τους αργόμισθους αγροφύλακες που διορίστηκαν το 2008 και να μη διστάζει να τιμωρεί οικονομικά τους γιατρούς του ΕΣΥ ή τους εκπαιδευτικούς, αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων που θα επιδιώξουν να συνταξιοδοτηθούν προτού μειωθούν κι άλλο οι αποδοχές τους, οι συντάξεις και το εφάπαξ τους.
Άρα έχουμε εικονικές οικονομίες επί ποσών που έχει υποχρέωση να καταβάλει το Δημόσιο, δεν έχει όμως τη δυνατότητα να το πράξει.
Το νέο πακέτο μέτρων δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη δραστική μείωση των συντάξεων, γεγονός που θα δοκιμάσει τις πολιτικές αντοχές του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, κομμάτων που έχουν αξιόλογα εκλογικά ποσοστά μόνο στους ψηφοφόρους άνω των 55 ετών. Παρά την ουσιαστική μείωση των συντάξεων, δεν πρόκειται να υπάρξει εξυγίανση του ασφαλιστικού, συνταξιοδοτικού συστήματος.
Είναι τέτοιες οι διαστάσεις που έχουν πάρει η ανεργία, οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, η μαύρη εργασία και η μείωση των αποδοχών και των ασφαλιστικών εισφορών που αναλογούν σε αυτές, ώστε θεωρείται βέβαιο πως θα μεγαλώσει κι άλλο η διαχειριστική τρύπα του ασφαλιστικού, συνταξιοδοτικού συστήματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου πολλά ασφαλιστικά ταμεία δαπάνησαν το 80%-90% της προβλεπόμενης για το σύνολο του 2012 κρατικής επιδότησης.
Για να μην υπάρξει στο μέλλον η ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων πέρα από το «πακέτο» των 15 δισ. για το 2013-2014 και τα διορθωτικά μέτρα ύψους 2-3 δισ. για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2012, θα πρέπει να αρχίσει να λειτουργεί αρκετά αποτελεσματικά η ελληνική οικονομία και να περάσουμε από την ύφεση στην ανάκαμψη.
Εάν κρίνουμε από τις εκτιμήσεις των περισσότερων ειδικών των διεθνών οργανισμών αλλά και τον ισοπεδωτικό χαρακτήρα των μέτρων του νέου μνημονίου, η διαβεβαίωση του πρωθυπουργού κ. Σαμαρά ότι τα νέα μέτρα θα είναι τα τελευταία αυτού του είδους δεν έχει καμία πρακτική σημασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.